Pracovný pohovor

    Po úspešnom ohodnotení životopisu a motivačného listu nás čaká pozvánka na pracovný pohovor. Pre úspech na ňom je dôležité sa dopredu pripraviť a v ďalšom stupni aj na sebe pracovať. Hlavné motto pracovného pohovoru je pozitívny prístup. Na základe neho lepšie zvládneme ďalšie aspekty potrebné pre získanie práce.

    Základom je  vyvolať u potencionálneho zamestnávateľa pocit, že vás bude chcieť do svojho tímu, že budete obohatením firmy. Musíte ukázať nadšenie pre svoju prácu, snahu na sebe pracovať.

   
   Od osobného pohovoru môže záležať vaša budúcnosť. Práve tu prebieha boj o dané pracovné miesto. Preto sa snažte, aby ste zapôsobili ako najlepšie sa dá.
   
    Pred pohovorom využite svoj voľný čas a dôkladne sa pripravte. Váš potencionálny  zamestnávateľ bude o vás chcieť zistiť potrebné informácie, preto skúste si predstaviť asi aké otázky vám budú kladené a pripravte si na ne odpoveď. (viď. Najčastejšie kladené otázky pri pracovnom pohovore) Dané otázky sa budú týkať predovšetkým vašich pracovných skúseností, schopností a zručností, ktoré práca požaduje, taktiež vzdelania. Nemôže vás však prekvapiť, ak vám budú predložené otázky týkajúce sa vašej osoby aj vášho osobného života. Zamestnávateľ chce vedieť, či sa na danú prácu hodíte, či zapadnete do kolektívu, či ste snaživý, flexibilný, ctižiadostivý, aké sú vaše ambície atď. Aké kvality však ocení, záleží od daného typu práce. Preto si musíte uvážiť, čo všetko o sebe prezradíte. Svoje odpovede by mali byť výstižné, pohotové, nie príliš obšírne, no taktiež nebude vhodné odpovedať len úsečne, krátkymi vetami.
 
    Je samozrejmé, že chcete o sebe podať čo najviac pozitívnych informácií, no musíte si dať pozor, aby ste sa až príliš nechválili. Vyznieva to nesympaticky a nedôveryhodne. Taktiež v žiadnom prípade sa nerozhovorte o svojich osobných prípadne finančných problémoch. V tom prípade vás odpíšu hneď.
 
    Aj keď sa spravidla na pohovoroch má hovoriť pravda, však výmysly by sa mohli veľmi rýchlo otočiť proti vám, úplná úprimnosť tiež nie je vždy na mieste. Neradíme vám klamať to určite nie, ale určité informácie je dobré radšej zatajiť. Napríklad určite nehovorte o prípadných problémoch na vašom predchádzajúcom pracovisku. Mohli by si potom o vás myslieť, že ste konfliktný typ, že sa vyhýbate pracovným povinnostiam a niekoho takého určite nepotrebujú. Dosť pravdepodobné, že sa vás spýtajú, prečo odchádzate alebo ste odišli z predchádzajúceho pracoviska. Dobre si rozmyslite, ako im odpoviete.
 
    V rámci prípravy na pohovor si naštudujte čo najviac o danej firme či inštitúcii. Môžu sa vás spýtať, čo o nich viete a čím viac budete vedieť, tým väčšie plus pre vás, pretože to svedčí o tom, že o prácu u nich máte naozaj záujem. Dobre spravíte, ak im aj vy položíte nejaké tie otázočky. Opäť tým prejavíte svoj záujem.

    Keď budete takto dokonale pripravený, na pohovore budete pôsobiť omnoho sebaistejšie. Nezabúdajte, že dôležitý je prvý dojem. Stretnutie, podanie ruky, úsmev. Zamestnávateľ je tiež len človek a budú pri jeho rozhodnutí hrať úlohu sympatie. Ak ide o prácu, kde dôležitú úlohu hrá komunikácia s ľuďmi, o to je to dôležitejšie.